About us

My photo
"Aku bukan blogger tapi aku hanya seorang pendosa yang mencari jalan perubahan menuju redha Allah S.W.T."

16 May 2016

Kerja itu ibadah

Assalamualaikum.

Selamat bekerja kepada yang sedang bekerja.


Well, hidup memerlukan duit. Macam mana nak dapat duit? Mestilah kena cari kerja. Kerja itu kan merupakan suatu ibadah. Kalau tak kerja, mana nak dapat duit untuk tampung kehidupan yang hampir keseluruhan tempat memerlukan duit. Sedangkan tandas awam pun nak masuk kena bayar.

"Bekerja yang dimaksudkan ibadah ini adalah seperti bekerja yang meliputi disiplin dalam mengendalikan waktu, duit dan tenaga sehinggalah menghasilkan sesuatu yang bermanfaat bagi diri sendiri dan orang-orang di sekeliling kita."



Cakap pasal kerja...hampir 6-7 tahun aku bekerja di tempat yang aku kerja sekarang ni. Dari badan aku kerempeng macam lidi hinggalah sekarang dah ada rupa macam beruang. You know beruang? Binatang berbadan besar, gempal tapi comel tu. Kalau dulu, diorang panggil aku si kurus, tapi gelaran tu dah berubah kepada si gemuk. Gemuk tang manapun aku tak tahulah. Aihhh...bukan pasal saiz badan yang aku nak cerita sekarang ni.

So, bila dah dekat 6-7 tahun bekerja di tempat yang sama maka timbullah erti jemu dalam kamus hidup aku. Yes, aku dah mulai jemu mengadap kerja yang sama 6 1/2 hari seminggu. Masalah jangan cakaplah, bermacam-macam yang timbul. Yang paling tak best, masalah dengan kastam. Fyi, kerja aku memang ada kaitan dengan kastam. Cuma aku bahagian documentation. Dekat dokumen tu, aku akan letak nama aku. In case, bila ada problem dengan dokumen yang aku buat tu, diorang akan blame pada aku. Sebab ada nama aku. Dan akulah yang akhirnya jadi pesalah. Walaupun pada hakikat, ada pihak-pihak lain boleh elakkan kesalahan tu. Tapi, sampai bila aku nak kena mengadap masalah-masalah yang macam ni?

Bf aku ada suruh apply kerja lain. Yes, I will tapi bukan dalam waktu terdekat ni. If aku resign kerja yang aku ada sekarang ni, mana aku nak cari dan kumpul duit untuk prepare everything for my future? Sayang memanglah sayang nak tinggal kerja yang sekarang ni. Sebab aku rasa macam-macam benefit aku boleh dapat kat company ni. Tapi itulah...tak ada kerja yang tak bermasalah.

Everyday I'm in stress mode. Siapa yang nak kerja dalam tekanan? Tapi nak buat macam mana...ini kerja yang aku pilih. Kalau aku berhenti kerja, aku takut nanti aku jadi semakin malas nak bekerja.

Hmm...entahlah. Serabut. Serabut. Serabut.

Selagi aku mampu bertahan, I choose stay. Sampailah aku dah hilang kesabaran, I will leave. Life is all about making choice.


Ok dah, aku nak melayan kepala serabut aku ni dulu. Just remember, nothing worth having comes easy.

Wasalam.
- Leenz

No comments:

Post a Comment