About us

My photo
"Aku bukan blogger tapi aku hanya seorang pendosa yang mencari jalan perubahan menuju redha Allah S.W.T."

5 September 2012

Tips berhenti kerja dengan baik

Bagaimana cara untuk berhenti kerja dengan baik?

1. Siapkan surat berhenti kerja (resign letter) yang baik.
- Surat ini akan menjaga tingkah/sikap yang baik pada syarikat lama tempat kita bekerja. Tulislah dalam surat itu ucapan terima kasih kepada tempat kerja/syarikat yang akan kamu tinggalkan karena mereka telah memberi kamu kesempatan yang bagus untuk bekerja di tempat itu. Di samping itu berikan alasan positif yang menjelaskan alasan kamu mengundurkan diri. Perlu diketahui bahawa surat berhenti kerja itu umumnya diberikan dua minggu sebelum kita berhenti bekerja.

2. Jangan ceritakan hasrat berhenti kerja kamu pada teman2 kerja sebelum kamu memberitahu hal itu pada bos kamu. 
- Ajaklah berbincang secara empat mata dengan bos kamu ketika kamu melihat bos kamu tidak sibuk dengan kerjanya. Ketika bertemu dengannya nyatakan niat berhenti kerja kamu dengan baik. Jangan pernah beritahu tentang pengunduran diri kamu kepada pekerja lain kerana itu akan menimbulkan kesan psikologi terhadap pekerja yang bekerja di syarikat tersebut. Hal positif daripada tidak memberitahu tentang pengunduran diri kepada teman sekerja adalah dengan mencegah gossip2 tidak sedap yang mungkin akan memburukan imej syarikat. Hal ini tidak boleh terjadi, kerana walaubagaimanapun tempat kerja lama kamu telah memberi batu loncatan untuk kerjaya kamu yang lebih baik di tempat lain. Walaubagaimanapun, yang namanya gosip2 di persekitaran kerja akan merosakkan iklim kerja yang seharusnya kondusif.

3. Tawarkanlah bantuan kepada syarikat untuk mencari pengganti kedudukan yang kamu tinggalkan.
Jika kamu fikir ada kawan-kawan yang menurut kamu mempunyai kelayakan yang sama seperti kamu, kenapa tidak kamu cadangkan kepada bos kamu. Rekomendasikan orang itu jika anda fikir ia boleh dipercayai untuk menggantikan kedudukan kamu. Cara ini sangat membantu anda menjaga imej positif anda terhadap syarikat yang akan kamu tinggalkan. Tindakan ini pastinya sangat membantu kamu merasa senang hati untuk meninggalkan syarikat tersebut.

4. Jangan pernah tinggalkan syarikat tanpa menyelesaikan terlebih dahulu apa yang telah menjadi tugas kamu, misalnya menyelesaikan projek yang sudah kamu mulai.
Hal ini akan membantu juga menjaga imej peribadi kita di mata bos dan di mata pekerja lain. Ibaratnya, kita baru boleh meninggalkan syarikat jika kita merasa telah menyelesaikan hutang kerja kita. Inilah yang disebut dengan berhenti kerja secara profesional.

5. Tetap berhubung dengan teman2 atau pengurus kamu walaupun kamu sudah berhenti kerja.
- Yakni anda memerlukan surat cadangan daripada mereka. Sekarang ini syarikat-syarikat yang ingin mengambil pekerja sudah semakin sukar. Mereka tentunya tidak akan merekrut calon pekerja yang mempunyai rekod buruk di syarikat-syarikat sebelumnya. Maka dari itu, menjaga hubungan baik ataupun tetap berkaitan dengan bos atau teman2 kerja lama akan sangat membantu anda untuk mendapatkan surat cadangan kerja atau surat sokongan. Surat inilah yang digunakan sebagai kayu ukur diterimanya seseorang bekerja di syarikat baru.

Good luck!

-Leenz-

Sumber diambil dari: http://www.memobee.com/index.php?do=c.share_my_story&idms=392

No comments:

Post a Comment